Boodschappen? Da’s zo gefietst! Voor een ludieke campagne van de provincie Groningen produceerden wij, in samenwerking met Puuridee, een volledig custom made shopper rugtas. Deze tas speelde de hoofdrol in de Fietstaschallenge: een actie die mensen in de provincie Groningen uitdaagde om hun boodschappen met de fiets te doen. Het doel? Laten zien hoe makkelijk en praktisch een korte fietstocht eigenlijk is, ook met een tas vol boodschappen.
Nederlanders zijn trots op hun fiets, maar voor korte ritjes zoals boodschappen doen pakken we toch vaak de auto. De provincie Groningen wil daar verandering in brengen met de campagne “Pak in Stap op - Da’s zo gefietst”. Als onderdeel daarvan bedacht provincie Groningen de Fietstaschallenge: een actie waarbij deelnemers in één minuut zoveel mogelijk boodschappen in fietstassen moesten laden, en bewijzen dat je prima je boodschappen op de fiets kan doen.
De opdrachtgever had al een ontwerp en een duidelijk idee: een opvallende shopper rugtas die niet alleen handig is, maar ook de campagneboodschap versterkt. Aan ons de vraag: hoe maken we hiervan een sterke, duurzame en bruikbare tas die deelnemers echt met trots dragen?




We doken in de details en ontwikkelden een custom made rugtas-shopper die helemaal aansluit bij het aangeleverde ontwerp. Stevig genoeg om boodschappen in te vervoeren, praktisch om op de rug te dragen, en natuurlijk voorzien van de herkenbare campagnestijl. De tas werd de beloning voor iedereen die meedeed aan de Fietstaschallenge.
In september en oktober trok de actie langs supermarkten in de provincie Groningen. Daar stonden mensen klaar om in een minuut zoveel mogelijk boodschappen in te pakken. Na afloop kregen de deelnemers de speciale shopper rugtas mee naar huis als aandenken en als stimulans om voortaan wat vaker de fiets te pakken. Een tastbaar campagne-item met blijvend effect.