Deze recall procedure wordt in gang gezet zodra er een melding wordt gemaakt van een ondeugdelijk product, dat een gevaar voor consumenten kan opleveren.
Deze melding kan op verschillende wijze binnenkomen:
Er dient direct een corrigerende actie te worden ondernomen om de schade voor betrokkenen zoveel mogelijk te beperken. De directie wordt bij een ontvangen melding direct geïnformeerd.
Stap 1:
Op basis van de melding wordt het Recall Team gevormd en bijeengeroepen. Dit wordt gedaan door de directie. Het Recall Team bestaat minimaal uit de volgende leden:
Stap 2:
In het overleg moeten de volgende onderwerp aan bod komen:
De directie bespreekt de melding en stelt de procedure voor de corrigerende actie vast. Er wordt nagegaan om welke order het gaat en deze wordt vastgelegd in het recall dossier.
Alle gegevens over het onderwerp, eigenschappen en de (on)veiligheid van het product worden verzameld en vastgelegd in het recall dossier welke ook gekoppeld wordt aan de betreffende order in het CRM systeem.
De directie benoemd de te nemen taken en wijst hiervoor ook direct het verantwoordelijke teamlid toe. Deze taken en toewijzing wordt in het recall dossier vastgelegd.
Stap 3:
Het Recall Team maakt een overzicht van alle betrokken partijen en instanties die te maken hebben met de melding / incident. Dit betreft in ieder geval:
Alle acties die ondernomen worden moeten vastgelegd worden in het recall dossier en tijdig worden gecommuniceerd naar alle betrokken partijen en instanties.
Op basis van de richtlijnen en overleg met het NVWA moet er direct onderzocht worden of er ook een formele melding gedaan moet worden (als dit al niet is gebeurt). Vervolgens moet bepaald worden wie de melding behoort te doen, P&P — klant — leverancier / producent.
Zie hiervoor ook: Melden onveilige producten: rol van producent, distributeur, detaillist | Melden onveilige producten (non-food) | NVWA
Stap 4:
Directie beslist wanneer actie moet worden ondernomen hierbij wordt ook het risico ingeschat.
Afhankelijk van de aard en de omvang van het incident worden acties vastgesteld. De volgende acties worden in alle gevallen ondernomen:
Als corrigerende actie nodig is: wat gaan we doen?
Als het gaat om producten die al bij de consument zijn:
Verslaglegging
Informatie die wordt verzameld en besproken tijdens een recall wordt verzameld in een recall dossier.
Na afloop van een recall vindt een evaluatie plaats.
Hierbij komen minimaal de volgende aspecten aan de orde: